::naik turun kehidupan blog::

Friday 10 August 2012

::kuih getah::

resepi..resepi..resepi.. ohhh... makan.. hmm.. x lame dh nk raye nih.. aku pon buke opis sepenuh mase lah kt dapur tu.. tahun ni nk buat 6 jenis kuih ingtnyer..kuih pon simple2 jer.. tu pon kalau sempat lah.. hihihi.. n hari ni, aku nk post entry pasal kuih pertame yang aku hasilkan hari ni.. KUIH GETAH.. korang yang duk luar dari negara terengganu tu, aku x tau lar korang panggil ape.. tapi mk aku panggil kuih getah lar yer.. meh ak nk tunjuk kejelitaan wajah kuih getah k..

tok..tok..tok.. incik gugel ade kt uma tak nih,.., sye nk pinjam gmbr kuih getah ni nk tunjuk kt reader sye..hihi...
ok, sumbangan gambar dari incik gugel yer.. x sempat nk amik gmbr td...mcm biase lah yer...
tapi yang versi aku buat ni, x mcm ni lah.. dan aku punye pon ade salut2 gula ising..

so, aku kongsi lah resepi mudah ni ok...

bahan-bahan
tepung gandum 1kg
mentega 10s/b 
air sejuk secukupnya
garam
gula ising
minyak untuk menggoreng(hehehe)

ok, mula2 korang letak tepung dlm mangkuk, pas tu mentega.. ok.. korang gaul dua2 bahan ni sampai sebati.. gaul ngan tangan jer.. alaa.. nk buat ni, same jerk mcm nk buat kulit karipap... 
-petua-
nk tau da siap atau belum, korang kepal sikit tepung tadi, pah tu korang ketuk sikit ngan ujung jari korang.. bila tepung td hancur relai, mknenye da ok lah tu...

pas tu, korang letak air sejuk(dari peti) sikit2 tau.. jgn letak banyak sekali gus.. nanti x jadi..jgn derhaka kpd resepi ok... korang uli lar.. kalu korang rasa air x cukup korang tmbah air.. tp aku tau, mesti ade yg degil.. derhaka dgn resepi sbb tmbah air byk2 terus kn?? haa.. korang tambah lar tepung.. n korang uli pastikan tepung yang korang masuk td, mesra ngan adunan yang sedia ada.. k..bile da adunan tu x lekat ngan jari korang, x lekat ngan mangkuk korang.. haa.. dh siap lar tu...
proses seterusnya, korang amik lar sikit adunan tu n canai lah.. jgn tebal sgt ok..n jgn nipis sgt.. kat uma aku ni ade no0dle maker.. so senang lar.. mula2 guna yang x de gigi tu.. pasti masuk lam yang ade gg.. siap.. ok, contoh :
jadi, senang lar kan.. nk panjang mane pon, ikot korang lah...

pas tu, goreng dlm minyak sederhana panas... bila da warna keemasan, angkat n tabur gula ising.. 

siap... simpan lam bekas kedap udara.. n boleh mkn mlm ni..haha..

No comments:

Post a Comment