::naik turun kehidupan blog::

Wednesday 23 January 2013

karipap cinta

Assalamuaikum..
hye uollss <3

hari ni, aku nk kongsi pengalaman hidup buat karipap... karipap sardin atau karipap-karipap cinta glemer nyer name karipap aku ni..haha  

aku buat karipap ni da msuk 3 kali baru.. ni pon request mk aku suh buat dy nk bwk p usrah.. aku buat sikit jerk.. dlm 40++ bijik..

rancangan nk buat inti ayam.. tp x de aym pulak lam peti.. x pe lar..sardin pon boley..

resepi puff atau kulit karipap ni sengang jerk.. gerenti senang n sedap n rapuh...

100 gm tepung = 1s/b mentega 

air sejuk (dari peti)

sikit garam

aku buat 500gm tepung semalam..  dpt la dlm 40++ bijik.. hihi... yang advance nyer, ad dlm 4 biji gak lar, aku bakar.. dlm 40 minit kot n suhu 180.. bes jugak.. hihi... kurang kalori kononnue lar.. 
senang jerk buatnyer.. janji ikot step.. jgn maik masuk jerk ok.. nanti jd nye lempeng.. hihi..

1) mesti gaul tepung, garam n mentega sampai sebati.. ad org dy cairkan dulu mentega n sejukkan.. bagi aku
    cara tu lambat... ikot korang lar kn... tp lau nk buat cara aku ni, mesti lar mentega tu x beku.. suhu bilik.. 
    org kampung aku ckp room temperature mesti beliau termuntag dgr bace ni.. hahaha..  

2) pas tepung n mentega bersatu!! baru lar tmbah air.. tmbah air pulak sikit2.. 

3) uollss uli lar sampai lembut ae.. hahahaha.. like!!!

4) uollss canai, masuk lam acuan letak inti n kepit lar.. siap satu karipap.. n buat lah lagi.. uppss.. dlm 
   proses nk mengept tu, jln lupe sapu air sikit.. bagi dy lekat..

5) pastu goreng lar.. goreng dlm minyak byk n sederhana panas.. api tu jgn besar2... tp jgn la pulak cm hidup  
    segan mati x mau.. pandai2 lar.. kalau api besor t x cantik kulitnyer

6) makan..

7) sedia menerima tempahan.. hahaha...

kelim?? fail.. guna acuan jerk.. hihihi..

inti pulak 
sardin
bawah merah cincang
bawang putih cincang
lada jarum ricik2 halus..

tumis bawang n lada n masuk sardin.. msk mcm bese jer lar. aku ni pon..

senangkan..



ok done..

No comments:

Post a Comment